پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
19 مرداد 1398 - 08:17

نقشه راه پیشرفت و حل مشکلات

همان‌گونه که اصل انقلاب اسلامی از جنس حرکت پیامبران و نهضت انبیاست در سایر ابعاد و عرصه‌ها نیز به‌ویژه بهره‌گیری از نیروی امید، توان و تلاش جوانان از برهه تکوین تا تثبیت و تداوم خود مشابهت‌های فراوانی به قیام و اقدام پیامبران الهی دارد. تأکیدات مکرر و پیاپی رهبر معظم انقلاب بر تلاش و پشتکار نسل جوان با تکیه بر امید به فردای بهتر در این راستا قابل ارزیابی است که نمونه اخیر آن در دیدار هفته گذشته نخبگان جوان و مدال‌آوران ورزشکار با معظم له مطرح شد.
نویسنده :
بهزاد کاظمی
کد خبر : 3655

پایگاه رهنما :

همان‌گونه که اصل انقلاب اسلامی از جنس حرکت پیامبران و نهضت انبیاست در سایر ابعاد و عرصه‌ها نیز به‌ویژه بهره‌گیری از نیروی امید، توان و تلاش جوانان از برهه تکوین تا تثبیت و تداوم خود مشابهت‌های فراوانی به قیام و اقدام پیامبران الهی دارد. تأکیدات مکرر و پیاپی رهبر معظم انقلاب بر تلاش و پشتکار نسل جوان با تکیه بر امید به فردای بهتر در این راستا قابل ارزیابی است که نمونه اخیر آن در دیدار هفته گذشته نخبگان جوان و مدال‌آوران ورزشکار با معظم له مطرح شد. امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در این دیدار بر نکاتی تأکید فرمودند که مواردی را برمی‌شماریم:
۱. «مسیر نخبگانی، مسیر بی‌انت‌های تلاش و پیشرفت است، بنابراین کسب مدال نباید به‌عنوان پایان این راه و متوقف شدن ظرفیت‌ها و استعداد‌های نخبه، تلقی شود؛
۲. پیشرفت علمی سودمند برای کشور، با نگاه انقلابی و مبتنی بر تفکر اسلامی امکان‌پذیر است؛
۳. باید جوانان نخبه، هدف اصلی خود را رسیدن به مرز‌های دانش و فناوری و جلو بردن این مرزها، قرار دهند؛
۴. ما هنوز عقب‌ماندگی زیادی داریم و مهم‌ترین وظیفه نسل جوان نخبه، علاوه بر ادامه پرشتاب مسیر موفقیت‌آمیز علمی، جلو بردن مرز‌های دانش و فناوری است؛
۵. باید جوانان نخبه با کار و تلاش و پشت سر گذاشتن مشکلات، بر ظرفیت وجودی خود بیفزایند و بدون توقف، مسیر پیشرفت را ادامه دهند؛
۶. مشکلات نباید جوان را متوقف و ناامید کند، زیرا ناامیدی، سمّ است.»
نقطه محوری این بیانات را در کلیدواژه‌هایی، چون «کار و تلاش، امیدواری» می‌توان دید که تحقق آن‌ها قطعاً «پشت سر گذاشتن مشکلات و پیشرفت» را در پی خواهد داشت؛ زیرا یکی از سنت‌های الهی و قوانین قطعی تاریخ بشر، تاثیر همت، تلاش و پشتکار در موفقیت افراد و جوامع در دستیابی به اهداف و آرمان‌هاست. روشن است که بقای جهان بشریت تمام ملت‌ها و تکامل مادی و معنوی انسان‌ها، در پرتو کار و کوشش بوده؛ زیرا بشر در هرزمانی به‌واسطه کار و فعالیت نیازمندی‌های خود را تأمین کرده و به زندگی خود نشاط بخشیده است. انسان باکار و تلاش توانسته اکثر مشکلات فردی، اجتماعی و معنوی خود را از بین برده و بسیاری از نابسامانی‌ها و درد‌ها و محرومیت‌ها، گرفتاری‌های خود را برطرف نموده و رشد فکری و روحی، علمی و اخلاقی خود را به دست آورد. از سوی دیگر تردیدی نیست که اکثر بدبختی‌های مادی و معنوی جامعه و ذلت‌ها، فقر‌ها و مفاسد فردی و اجتماعی به‌واسطه بیکاری و تنبلی است.
از مهم‌ترین عوامل رشد و پیشرفت افراد، امیدواری و تلاش جدی برای نیل به اهداف است. در عرصه اجتماعی نیز پیشرفت مادی و معنوی ملت‌ها در گرو نشاط و امیدواری و روحیه کار و تلاش آن‌هاست. همچنان که امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در پاسخ به گلایه یکی از جوانان نخبه از مشکلات موجود بر سر راه نخبگان فرمودند:
«اگر نسل‌های قبل متوقف و ناامید می‌شدند، ما باید همچنان در همان دوران فساد و طاغوت می‌ماندیم، ولی اکنون به برکت همان جوانان نسل قبل، در کشور شرایطی فراهم‌شده است که استعداد‌های جوان نخبه بروز و ظهور پیدا می‌کند و می‌تواند با صراحت بایستد و حرف‌های خود را بزند.»
بر این اساس بیان مشکلات نباید منجر به حاکمیت فضای یأس بر تحرک و تلاش باشد؛ بلکه به‌یقین برای هر مشکلی، راه‌حلی وجود دارد که البته بدون کار و تلاش جدی متکی بر نگرش و روحیه انقلابی و جهادی نمی‌توان به آن رسید.

ارسال نظرات